12. srpna 2014 v 9:53 | Aly |  Recenze knih a čehokoliv jiného

Žánr: Sci-fi román
Rok vydání: 2012, rok vydání originálu: 2011
Počet stran: 344
Vazba knihy: Vázaná

Autor: Veronica Rothová

Anotace
Chicago, budoucnost. Obyvatelé města, které obklopuje jen močál a obepíná ostnatý drát, jsou rozděleni do pěti frakcí. Beatrice je čerstvých šestnáct a přišel čas vybrat, do které frakce chce patřit, které ctnosti se chce na celý život odevzdat. Překvapivé rozhodnutí jí do cesty přivede osudového kluka - úchvatného, ale taky trochu nesnesitelného. Beatrice zjišťuje, že ve společnosti, která se jeví tak dokonalá, vzrůstá napětí a hrozící nebezpečí lze zažehnat jen jedním způsobem, který ji ale možná zničí.

Co k tomu můžu říct?
Z anotace už se vám určitě povedlo něco vyčíst...
Hlavní hrdinkou knihy je Beatrice, která žije v polorozpadlém Chicagu. Aby lidé nastolili mír a nebyly války, rozdělili předkové obyvatelů Chicaga společnost do pěti frakcí: Odevzdanost, Upřímnost, Mírumilovnost, Sečtělost a... Neohroženost.
Knihu jsem dočetla včera o půl jedné v noci a jsem do toho tak zapálená, že bych vám sem nejraději vypsala celý děj knihy. Ale tím bych budoucím čtenářům zkazila dojem.
Beatrice je šestnáct let a čeká ji volba, která určí její víru. Buď si vybere svou starou frakci a zůstane s rodinou, nebo se rozhodne pro jinou cestu a svou rodinu bude muset navždy opustit. 'Nejdřív frakce, potom krev.' - Zásadní pravidlo. Během výcviku ve své zvolené frakci se potká s neuvěřitelným, ale trochu děsivě impulzivních klukem. Takže nechybí ani trocha lásky. Když Beatrice (kvůli změně jména Tris) dokončí svůj výcvik, v životní filozofii města a vládním systému se všechno zvrtne. V podstatě propukne válka. Tris ztratí své milované a zjistí, že může všechno zastavit, jenže taky by ji to mohlo stát život.
Je to trilogie, takže kniha skončí otevřeně. Dál následují díly Rezistence a Aliance. Nechtěla jsem sem vypisovat, proč se kniha jmenuje Divergence, a jaký význam má v Chicagu právě tento pojem. Už teď jsem toho prozradila dost, ale já se nemůžu zastavit, prsty se mi na klávesnici pohybují sami.
Takže jak na mě kniha vlastně působí? Už od začátku jsem byla vtáhnuta do děje. Dávala jsem si pauzy, protože jsem knížku nechtěla dočíst. Autorka píše úžasně. Má krásné výrazy a přirovnání. Je to napsáno v první osobě, takže se dozvíte jenom to, co hlavní hrdinka Tris a víte, co všechno si myslí. Často se se mnou ztotožňuje. Psáno také v přítomném čase, takže ten příběh prožíváte naplno. Po dočtení jsem nemožně napjatá. Trochu smutná a děsím se toho, co se bude dít v dalších dílech, ale jsem zároveň nadšená. Asi si okoušu nehty, než mi na poštu přivezou další díly.
Kniha je od čtrnácti let. Když si to promyslím... je tam násilí, ale to už je skoro na každém rohu. Stejně tak je to tam s tou... romantikou. A je tam hodně cizích slov, jejichž významy jsem si několikrát musela vyhledávat.
Z mých zdrojů vím, že celá trilogie skončí nečekaně - skoro až špatně. Trochu vím, co si pod tím představit. Ale dočtení ostatní doporučují, takže to dočíst určitě musím. Nemůžu nechat takový příběh otevřený a mít strach dozvědět se, co je na konci. Stejně nikdy nemůžu vědět, co mě čeká.
Film
Dívala jsem se na trailer a kromě dialogů, knize odpovídalo všechno.
Samotný film je podle knížky. Děje se tam to, co se dít má, ale občas je tam něco trochu jinak, aby byl víc zajímavý. Poměnili dialogy, ale postavy říkají věci podobné těm v knize. Je tam třeba víc soubojů - třeba nakonci s vůdkyní Sečtělých, který v knize vůbec nebyl, ale zapadá tam do děje, který v knížce je. Je to nádherný film. Kdo nerad čte, může se na něj podívat.

Toť vše.
Pokud budete chtít, napíšu recenze i na Rezistenci, Alianci nebo na cokoli jiného.

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.